Kobieta która jestem sportowcem ma spacjalną diete i ćwiczy w domu
Zdrowie

Co powinna zawierać prawidłowa dieta sportowca?

Dla sportowca ważne są nie tylko regularne treningi, podnoszenie wydolności i codzienna motywacja do stawania się coraz lepszym. Duże znaczenie odgrywa również dieta. Osoby uprawiające aktywność fizyczną, powinny szczególnie zwracać uwagę na zapotrzebowanie kaloryczne i dostarczanie organizmowi kluczowych składników odżywczych. Poznaj zatem 4 podstawowe zasady, które odgrywają istotną rolę w diecie sportowca.

Dostosuj odpowiednie zapotrzebowanie kaloryczne dla siebie

Zanim zaczniesz ustalać menu, szukać zdrowych produktów oraz liczyć kalorie, musisz ustalić, ile wynosi Twoje aktualne zapotrzebowanie kaloryczne. Dzięki temu dowiesz się, ile kalorii będzie potrzebował Twój organizm, aby funkcjonował prawidłowo, a także pomagał Ci w stawaniu się coraz lepszym sportowcem.

Możesz dokonać obliczeń za pomocą internetowych narzędzi lub udać się do dietetyka. Podczas obliczeń musisz przede wszystkim określić swój współczynnik aktywności fizycznej od 1,0 do 2,4. Współczynnik wzrasta wtedy, gdy prowadzisz coraz bardziej aktywny tryb życia. W przypadku sportowców zazwyczaj jest on na poziomie 2,0-2,4. Kaloryczność osób prowadzących bardzo aktywny tryb życia, przeważnie rozpoczyna się od ok. 2500 kalorii.

Postaw na zbilansowaną dietę

Dieta sportowca powinna zawierać wszystkie ważne dla zdrowia składniki pokarmowe, pełniące istotną rolę podczas każdego treningu. Najczęściej dietetycy sportowi zalecają, aby następująco prezentował się rozkład makroskładników w menu:

  • białka stanowiące 20-30% diety,
  • tłuszcze wynoszące 20-35% diety,
  • węglowodany w granicach 45-60% diety.

Tak naprawdę duże znaczenie ma to, jaką dyscyplinę sportu trenujesz, jak intensywny jest Twój codzienny trening oraz w jakim stanie aktualnie jest Twój organizm.

Nie zapominaj o witaminach

W diecie sportowca dużą rolę ogrywa też witaminizacja oraz dostarczenie do organizmu odpowiednich minerałów. W posiłkach powinno znaleźć najlepiej, jak najwięcej naturalnych produktów, będących antyoksydantami. Szczególnie ważne jest to, aby zawierały one witaminę C, E, A, a także witaminy zaliczane do grupy B.

Oprócz tego ważne jest kontrolowanie poziomu takich witamin, jak magnez, żelazo, wapń, potas, cynk oraz sód.

Gdy zaczynasz zauważać, że stajesz się bardziej senny, nie masz energii oraz Twoje wyniki sportowe znacząco się pogorszyły, to znak, że należy wykonać badanie morfologiczne krwi, bo prawdopodobnie brakuje Ci pewnych witamin w codziennej diecie. Koniecznie nie bagatelizuj tego faktu!

Nawodnienie to podstawa

Sportowcy powinni dbać również o prawidłowe nawodnienie organizmu. Ciężko wskazać normy, gdyż ważne jest dostosowanie ilości wody do rodzaju i intensywności treningu. Na pewno absolutne minimum to 2 litry, jednak w rzeczywistości konieczne jest picie znacznie większej ilości wody. Najlepiej wybierać wodę mineralną i regularnie ją pić.

Dodatkiem podczas treningów mogą być również napoje izotoniczne, które skutecznie uzupełniają poziom elektrolitów i witamin, których organizm pozbył się w trakcie treningu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.